Sök:

Sökresultat:

37 Uppsatser om Lördagsöppna Systembolag, - Sida 1 av 3

Leder den ökade alkoholkonsumtionen till fler trafikolyckor?

I denna studie undersöks huruvida den ökade alkoholkonsumtionen utgör ett problem för attuppnÄ Nollvisionen. Genom att anvÀnda experimentet med lördagsöppna Systembolagestimeras effekterna av en ökning i alkoholkonsumtion pÄ trafikolyckor. Försöket med delördagsöppna Systembolagsbutikerna i sex lÀn ledde till en ökad alkoholkonsumtion med 3,7procent. En Difference-in-Difference metod anvÀnds för att jÀmföra effekterna av dennaökning pÄ trafikolyckor i de sex försökslÀn med utvecklingen i en kontrollgrupp. Resultatenvisar att konsumtionsökningen har ökat det totala antalet trafikolyckor i försökslÀnen med8,5±2,6 procent i jÀmförelse med kontrollgruppen.

V?ga fr?ga! En enk?tstudie om vilka faktorer som p?verkar sjuksk?terskor att fr?ga kvinnor om v?ld i n?ra relation

Bakgrund: V?ld i n?ra relation ?r ett nationellt och globalt problem. V?ldet, framf?r allt mot kvinnor ?r utbrett och m?rkertalet tros vara mycket stort. Det finns olika typer av v?ld och dess konsekvenser ?r stora f?r s?v?l den v?ldsutsatta som samh?llet.

Rattfylleri : Polisens arbete mot dem som kör onyktra

De allra flesta mÀnniskor i vÄrt avlÄnga land Àr uppvÀxta med instÀllningen att inte sÀtta sig bakom ratten och köra nÀr de druckit alkohol eller tagit droger. Trots detta Àr det mellan 14 000 och 16 000 rattfyllerister som kör pÄ vÄra vÀgar per dag! Förutom att rattfylleristerna förorsakar stora risker för mÀnniskors lidande, orsakar han/hon Àven samhÀllet enorma kostnader. Polisen i vÄrt land har enastÄende möjligheter att övervaka nykterheten pÄ vÄra vÀgar genom olika verktyg sÄsom sÄllningsprov och Evidenzer. Ett annat arbete som pÄgÄr mot rattfylleri och drograttfylleri, Àr att polisen aktivt upprÀttar kontrollplatser vid till exempel systembolag, restauranger samt kring dygnet runt öppna bensinstationer och sÄ vidare. Huvudsyftet med rapporten Àr att Àr att fÄ en ökad förstÄelse för vilka verktyg som Polisen kan anvÀnda för att effektivisera arbetet och minska rattfylleribrotten pÄ vÄra vÀgar.

Lagstiftningens inverkan pÄ vinkonsumtionen i Sverige 1991-
2001

Denna uppsats studerar hur tre specifika förÀndringar har pÄverkat efterfrÄgan pÄ vin mellan Ären 1991-2001. Med dessa tre förÀndringar avses Sveriges medlemskap i EU, införandet av lördagsöppet pÄ alla Systembolag i Sverige samt förÀndrade skattesatser pÄ vin. Uppsatsen inleds med en övergripande beskrivning av Sveriges alkoholkonsumtion, vilken alkoholpolitik som för nÀrvarande förs, samt en mer ingÄende beskrivning av de tre specifika förÀndringarna. DÀrpÄ utformas en loglinjÀr modell grundad pÄ ekonomisk teori. Resultaten av modellen visar att vin kan klassificeras som en normal vara med hög egenpriselasticitet samt att bÄde sprit och öl kan klassas som substitut till vin.

Midsommar, systembolag & förmiddagsfika - En studie om svenska företags val av marknadsstrategi vid internationalisering. Vilka faktorer spelar in nÀr ett företag vÀljer att framhÀva sitt ursprungsland?

Syfte: Syftet med studien Àr att öka kunskapen inom företags framhÀvandeav sitt ursprungsland vid internationalisering. Studien syftar till att !nna vilkafaktorer som spelar in nÀr ett företag vÀljer att framhÀva sitt ursprung som deli en marknadsstrategi vid internationalisering.Problem: - Hur ser den övergripande internationaliseringsprocessen ut bland svenskaföretag?- Vilka faktorer spelar in nÀr ett företag utformar sin marknadsstrategi vidinternationalisering?- Hur arbetar svenska företag med att framhÀvs sitt ursprungsland?Teori: I Litteraturöversikten presenteras internationaliseringsteorier, modell övermakromiljön, marknadsmixen, country of origin och produktanpassning.Studie: Studien Àr kvalitativ och baserad pÄ intervjuer med nio fallföretag.Resultat: Svenska företag gÄr mot en allt snabbare internationalisering. I utformandetav en marknadsstrategi Àr den viktigaste variabeln marknadskunskap. Att framhÀva ett företags ursprungsland kan vara till fördel beroende pÄ bransch ochmarknad som företaget ska in pÄ.

Systembolagets etablering i en mindre kommun : Skillnader i alkoholvanor 1999 ? 2005 bland elever i Ă„rskurs nio

I Sverige har Systembolaget försÀljningsmonopol pÄ alkoholhaltiga drycker över 3,5procent, vilket gör att dessa drycker endast finns tillgÀngliga under Systembolagetsöppnande samt att tillgÀngligheten Àr begrÀnsad till ungdomar under 20 Är till följd avÄldersgrÀnsen. TillgÀnglighet Àr en viktig bestÀmningsfaktor vad gÀlleralkoholkonsumtion.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad som hÀnt med alkoholvanorna i enkommun efter det att Systembolaget etablerades dÀr 1 mars Är 2000. En avgrÀnsning hargjorts och arbetet kommer dÀrmed specifikt belysa ungdomar i Ärskurs nio och derasalkoholvanor. Flickor och pojkar kommer att analyseras var för sig.En kvantitativ ansats har valts dÀr aggregerad data anvÀnts. Informationen som anvÀntskommer frÄn drogvaneundersökningar gjorda 1999, 2002 samt Liv & hÀlsa ung 2005.Resultatet visade pÄ att andelen ungdomar som konsumerar alkohol har minskat ikommunen.

Fast anstÀllning kan ge lÄg arbetsmotivation

Tidigare forskning pekar pa? att medarbetare bland annat motiveras av balans mellan insats och belo?ning, fo?rva?ntningar som a?r fo?renliga med organisationens visioner och instrumentell motivation. A?sikterna i forskningen skiljer sig a?t i hur ansta?llningsform pa?verkar graden av arbetstillfredssta?llelse. Syftet med studien var att, genom en kvantitativ metod, underso?ka graden av arbetsmotivation hos lagermedarbetare.

Hur bör man gÄ tillvÀga vid en lansering av en ny produkt pÄ en marknad dÀr reklam inte Àr ett alternativ?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka marknadsföringsÄtgÀrder som man bör vidta vid en lansering av en ny produkt pÄ en marknad dÀr reklam inte Àr ett alternativ. Vi har valt att illustrera problematiken genom att studera den svenska spritmarknaden, som Àr ett tydligt exempel pÄ en marknad dÀr reklam Àr förbjuden. Vi har studerat en mÀngd olika marknadsföringsverktyg och försökt finna vilket eller vilka som Àr mest effektiva för att nÄ ut till slutkunden pÄ en reklamlös marknad. Genom att studera en marknad dÀr reklam inte Àr ett alternativ, har vi funnit andra marknadsföringsÄtgÀrder att ta till för att nÄ ut till konsumenten och att vissa lÀmpar sig bÀttre Àn andra pÄ denna marknad samt att de i kombination Àr ett starkt alternativ till reklamen. Vi har kunnat konstatera att det mest effektiva sÀttet att nÄ ut till slutkunden Àr att företaget ska rikta sina marknadsföringsÄtgÀrder direkt till konsumenten och inte gÄ via mellanhÀnder.

Ventilering av koldioxid ur kardiotomi-reservoar

Vid hja?rtoperationer leder man bort blodet fra?n hja?rtat och kopplar upp patienten till en hja?rt-lungmaskin med tillho?rande beha?llare (kardiotomi-reservoar). I det o?ppna sa?ret tillfo?rs koldioxid kontinuerligt. Detta go?rs fo?r att avlufta sa?rha?lan och hindra luft fra?n att komma in i hja?rtat och de stora ka?rlen under kirurgi.

Att interpretera med sig sjÀlv : hur musiker och skÄdespelare förhÄller sig till notbild respektive manus

Uppsatsen sta?ller fra?gor kring- och underso?ker hur man som uttolkare av notbild och teatermanus ga?r tillva?ga fo?r att det man framfo?r pa? scenen ska ka?nnas som att det har fo?rankring i en sja?lv, trots att det a?r na?gon annan som a?r upphov till grundmaterialet. Syftet a?r att underso?ka hur musiker och ska?despelare ser pa? sitt arbete med sin respektive text fo?r att so?ka efter likheter, skillnader, motsa?ttningar och da?rigenom o?ppna upp fo?r vidare sa?tt att ta?nka kring interpretation. I uppsatsen finns ocksa? ett so?kande efter na?got som skulle kunna fungera som allma?ngiltiga strategier fo?r alla som arbetar med na?gon form av interpretation.En ma?ngd litteratur i a?mnet har genomga?tts och intervjusamtal har genomfo?rts med tva? musiker och tva? ska?despelare.

Jag finns ocksÄ : Barns erfarenheter nÀr en förÀlder fÄr cancer

Na?r en fo?ra?lder drabbas av cancersjukdom blir a?ven barnen pa?verkade. Tidigt i livet utvecklar barn en ra?dsla av att bli o?vergiven av sin fo?ra?lder. Da? en fo?ra?lder drabbas av sjukdom kan barnet uppleva det som ett hot eftersom barnet a?r oroligt o?ver att fo?ra?ldern kan do?.

Arga pojkar och ledsna flickor? : En enka?t underso?kning ga?llande studenters fo?rva?ntningar pa? emotionella reaktioner hos barn i emotionellt laddade situationer.

Kvinnor socialiseras till att visa ka?nslor, d v s att vara mer ka?nsloma?ssigt o?ppna a?n ma?n, men just ilska ses vara okvinnligt. Ilska som a?r den emotion som a?r acceptabel att utrycka enligt mansrollen. Detta go?r att socialisationen kan skilja sig fo?r pojkar och flickor.

Skogsdynamik pa? ha?llmarker pa? Sotena?set i Bohusla?n:fallstudie A?by sa?teri

A?ldern pa? borrprover fra?n tall (Pinus sylvestris) pa? utvalda ha?llmarksberg bela?gna pa? A?by sa?teris gamla utmarker studerades enligt en a?rsringsanalys (korsdatering med peka?r, se t.ex. Niklasson, Zackrisson & O?stlund 1994) i syfte att underso?ka tra?dsuccessionen i lokal skala. Enligt Fries (1951, 1958), som studerade skogssuccessionen i Sotena?s genom pollenanalyser och historiska ka?llor var ha?llmarkerna kala fram till mitten av 1800-talet p.g.a.

Att vÄga ta steget : En kvalitativ studie om hur chefer arbetar med att nÄ sina mÄl och hur en omorganisation har pÄverkat detta arbete

Syfte: Verksamheten har sta?llda ma?l som de inte uppna?r, da?rfo?r har en omorganisation genomfo?rts. Syftet med underso?kningen a?r att fa? kunskap om hur mellancheferna beskriver sitt arbetssa?tt med att utveckla sin personal och hur omorganisationen har pa?verkat mellanchefernas arbete. Fra?gesta?llningar: Hur beskriver mellancheferna sitt arbete med att utveckla sin personal mot o?verga?ngar? Hur upplever mellancheferna implementeringen av omorganisationen och dess pa?verkan pa? o?verga?ngsarbetet?Metod: I va?r studie anva?nds fra?mst teorier som bero?r ledarskap och fo?ra?ndring.

NÀr alkoholen kommer nÀrmare : En kvalitativ intervjustudie

NĂ€r alkoholen kommer nĂ€rmare- om förĂ€ndrad alkoholtillgĂ€nglighet i en mindre svensk kommunEn kvalitativ intervjustudieUlrika EnglundÖrebro Universitet, HĂ€lsovetenskapliga institutionenSAMMANFATTNINGDenna studie syftar till att undersöka vad som hĂ€nder i en kommun nĂ€r alkoholtillgĂ€ngligheten förĂ€ndras, och detta med utgĂ„ngspunkt i kommunens alkoholförebyggande arbete. En specifik tonvikt har lagts vid kommunens etablering av ett Systembolag. Följande perspektiv har studerats; 1) Beskrivningar av förebyggande arbete 2) Exempel pĂ„ alkoholförebyggande arbete 3) Samverkan 4) Viktiga aktörer 5) AlkoholkĂ€llor 6) Möjligheter till tillgĂ€nglighetsbegrĂ€nsning samt 7) Systembolagets betydelse för kommunen.Datainsamling skedde genom nio halvstrukturerade intervjuer med totalt tretton intervjupersoner vilka alla kom i kontakt med alkoholfrĂ„gan i sina arbeten. Intervjupersonerna kom att representera socialtjĂ€nst, kommun, skola, landsting, polis, Systembolaget, Brottsförebyggande rĂ„det och nattvandrarverksamheten i den studerade kommunen. Insamlad intervjudata bearbetades med meningskoncentrering.Resultatet visar att ett omfattande alkoholförebyggande arbete bedrivs inom kommunen.

1 NĂ€sta sida ->